Vilka Regler Gäller För Att Annonsera Via Google AdWords För Sport Och Spel

Google vill uppmuntra till en ansvarsfull annonsering för olika hasardspel och de följer samtliga branschstandarder och lokala hasardspelslagar. Av den anledningen tillåts endast vissa typer av annonsering relaterad till hasardspel. Annonser för hasardspel tillåts om de följer ett antal policyer och om en bra och lämplig certifiering för Adwords finns. Annonserna måste också vara inriktade på godkända länder samt ha en målsida där information om ansvarsfullt spelande framgår. Sidorna får aldrig vara riktade mot minderåriga. Den som vill annonsera om hasardspel måste själv kontrollera vad som gäller på de platser dit annonsen är tänkt att rikta sig. Som operatör måste man också ansöka om certifiering för Adwords. Om man är privatlicensierad operatör i något av Googles tillåtna länder ska ett formulär fyllas i. All information måste lämnas. På så sätt kan man undvika onödiga förseningar. Om endast statliga hasardspelsoperatörer tillåts ska ett särskilt formulär användas.

Olika regler för olika spel

sportOm man vill annonsera för hasardspel offline, och göra marknadsföring av olika fysiska hasardspelshändelser eller casinon där man spelar om riktiga pengar är detta tillåtet. Man får till exempel annonsera om casinon i Las Vegas. Om man däremot vill annonsera om hasardspel online och göra olika marknadsföringar av hasardspel om riktiga spel om pengar online måste annonsören vara certifierad av Google för att få marknadsföra innehållet. Detta gäller till exempel om man vill marknadsföra köp av lotter online, sportbetting online, eller casinon online. Att bli certifierad av Google sker genom bland annat ett formulär. Om man vill annonsera om sociala casinospel där man inte vinner något av egentligt värde är annonser fria, så länge priset inte är pengar eller andra värdesaker.

Om man vill göra marknadsföring av en webbplats som länkar till innehåll som är kopplat till hasardspel online eller om man vill marknadsföra en site som innehåller något relaterat till hasardspel online krävs certifiering från Google. Dessa annonser kan till exempel gälla värdekuponger eller bonuskoder till online casinon. Det kan också röra sig om beräkning av pokerodds eller annan information gällande olika hasardspel som odds eller tips inför betting. Certifieringsprocessen beror på vilken sorts operatör man är. Även om man vill annonsera om spel online som inte handlar om casino kan certifiering av Google behövas. Det kan röra sig om spel på internet där en spelare satsar pengar eller annan värdesak mot chans att vinna beroende på hur spelet går.

Skillnader i landsbegränsningar

gamblingDet finns också skillnader beroende på vilket land annonsen riktar sig till. En annons som riktar sig till Sverige och svensk marknad tillåter till exempel annonser för hasardspel online med vissa begränsningar. Endast annonser från statligt licensierade aktörer accepteras. Det gäller till exempel hasardspel online, online bingo, sportbetting och andra casino spel online. Samtliga annonsörer måste vara certifierade av Google. Även hasardspelsrelaterade produkter tillåts annonser för under vissa begränsningar. Google tillåter till exempel annonser för produkter statligt licensierade aktörer. Annonserna kan röra sig om hasardspelsrelaterade värdekuponger eller bonuskoder. Det kan också röra sig om böcker eller annan spelrelaterad information om till exempel odds, tips eller handikapp. Även angående detta måste annonsören vara certifierad av Google. Certifiering fås genom att fylla i ett formulär samt uppfyllande av vissa kriterier.

I Danmark däremot finns en del andra regler gällande annonserna. I Danmark tillåts också annonser om hasardspel online med vissa begränsningar men då räcker det med att annonsören är licensierad av den danska hasardspelsmyndigheten. Annonsören behöver inte annonsera för statliga spel. Det gäller även gällande platsbaserade hasardspel, casinospel online, sportsbetting, tävlingar och enarmade banditer. Det gäller också för information och tips om odds och handikapp, men även för värdekuponger eller bonuskoder för hasardspel. Annonsören måste också vara certifierad av Google. Certifiering sker genom ifyllnad av formulär samt genom att vissa krav uppfylls. Även en annonsör som endast jämför hasardspelstjänster eller ger information om tjänster som kräver licens får också ansöka om certifiering. Dessa siter får trots certifikat endast länka till licensierade aktörers webbplatser.

Många regler för annonsering av sport och spel

Det är inte alltid lätt att skriva ihop annonser. Vill man att annonsen och webbsidan ska hamna högt upp i sökmotorn måste annonsen och texten vara sökmotoroptimerad och gärna sökordsannonserad. När det gäller texter och annonser om just spel och tävlingar online och offline krävs dessutom extra mycket av text och annonsör. Reglerna är olika för olika spel och de kan dessutom snabbt uppdateras. Reglerna kan också variera stort beroende på vilket land annonsen riktar sig till och skrivs i. Om en annons skrivs till dansk marknad kan den inte helt plötsligt också passa svensk marknad utan den måste skrivas om för att följa de landsspecifika reglerna. Om man vill annonsera för en site som ger information om spel och casino online behöver man certifiering av Google. Denna kan relativt enkelt ordnas. Om man skriver en annons för svensk marknad måste man också tänka på spelmonopolet. Annonsen får endast gälla statligt licensierade spel.

We will be happy to hear your thoughts

      Leave a reply