Så säger Googles regler om att annonsera på en konkurrents varumärke inom nätcasino

En vanlig fråga som ofta dyker upp hos dem som ska annonsera med Google Adwords är om man kan använda konkurrenters varumärken vid annonsering. Svaret är att man inte ska använda ett annat företags namn i själva annonsen. Det är varumärkesintrång och därmed också en olaglig handling. Google tillåter inte intrång på immateriella rättigheter, men frånsäger sig allt ansvar om detta skulle ske. Så till syvende och sist är det annonsörens skyldighet att ta ansvar över det. Men hur är det då när det gäller de sökord man vill annonsera på? Är det samma regler då?

Sökordsoptimera med ansvar

Ett företag kan skriftligen skicka in ett anspråk på sitt varumärke till Google. Efter granskning och godkännande av anspråket kan Google införa restriktioner gällande varumärket. Exempelvis att det inte får användas i varken annonser eller som sökordsterm. Namnet kommer då att spärras hos Google och inte vara möjligt att lägga in i annonser. Men om någon inte gjort anspråk på varumärket då? Ja, då är det fritt fram att skapa annonsen, men lagstiftningen och varumärkesskyddet gäller ju i alla fall. Det är alltså även i det här fallet upp till annonsören att se till att lagstiftningen följs för att undvika eventuella rättsliga påföljder.

Annonsering av nätcasinon

Det är inte bara när det gäller varumärkesfrågor som ett online-casino bör vara uppmärksam på reglerna hos Google Adwords. Det är ett strikt regelverk som gäller och det krävas att ett casino ansöker om certifiering innan det går att annonsera överhuvudtaget. Hur ansökan ska se ut beror på varifrån verksamheten bedrivs. Är det ett land där privatlicensierad verksamhet får bedrivas ska man göra en specifik ansökan för det.

Är det statliga spelmonopol som gäller, ska det vara en annan typ av ansökan hos Google. Viil nätcasinot dessutom annonsera mot flera länder så måste ett separat ansökningsformulär fyllas i för varje för varje land. Det lönar sig att göra sina ansökningar så kompletta som möjligt och vara noggrann med att lämna in all information, annars drar ansökan ut längre på tiden.

Håll koll på lagar och förordningar

Att annonsera på Google Adwords har många fördelar och kan var extremt kostnadseffektivt. För en bråkdel av annonsering i traditionell media, kan man nå tusentals personer som du vet är intresserade din produkt eller tjänst. Men som onlinecasino är det dock viktigt att hålla noggrann koll på regelverket hos Google. Att annonsera på konkurrenters namn kan i praktiken vara möjligt under vissa omständigheter. Om man sedan vill ta sig fram på egna meriter eller surfa på andras, är förstås upp till upphovsmannen.

Vi ser fram emot att höra dina tankar

Lämna en kommentar