Så påverkas casinoreklamen av spelregleringen

Under de senaste 10 åren kan man verkligen se en markant ökning i spelreklam. Idag kan man se reklam för online spel och casino nästan överallt. Reklamen kan man hitta både på webbplatser, i tidningar, på tv och i sociala medier. När man hittar spelreklam kan man snabbt upptäcka att den ofta kommer från online casinon och utländska spelbolag som saknar tillstånd att anordna spel i Sverige. Här ska all spelreklam följa svensk marknadföringslag men med en kommande ändring i svensk spelreglering finns det en stor möjlighet att också reglerna för spelreklam och liknande kommer att ändras. Men hur skulle detta påverka?

En ny spelreglerings påverkan

När man läser allt om online casino 2018 ser man att många rustar för en ändrad spelpolitik. Om den svenska spelregleringen ändras kommer reglerna för reklam och marknadsföring av spel antagligen också att påverkas. Man kan till exempel räkna med att reklamen kommer att få en någorlunda annan utformning och antagligen kommer det också att bli förändringar angående vilka medier reklam för spel och liknande kommer att få förekomma i. Idag kan reklam för online casino se ut nästan hur som helst och den får innehålla nästan vilken information som helst.

När man ser en reklam för casino idag innehåller den ofta information om bonusar och liknande. Ibland kan informationen som ges i reklamen och marknadsföringen vara närmast vilseledande, och det kan ibland vara svårt och krångligt att läsa det finstilta. Med en ny spelreglering kommer detta troligen att ändras. Mest troligt kommer reklamen behöva vara mer faktainriktad och antagligen kommer den heller inte att få vara lika lockande som den är idag. Bilder och filmer från spelen kommer antagligen att behöva vara realistiska. Idag är filmer om spel ofta animerade och kanske står det smått ”spelet ser inte ut såhär i verkligheten”. Detta kommer troligen inte vara tillåtet med en ny spelreglering.

Vad är anledningen till all reklam?

Idag startas allt fler online casinon och det gäller att varje casino verkligen hittar spelare så att casinot kan tjäna pengar och fortsätta existera, och därför satsar spelbolagen stora summor på reklam. Överlag satsat spelbolag flera miljarder kronor på just reklam och marknadsföring. Under år 2015 lade spelbolag över 3,3 miljarder svenska kronor just på att marknadsföra sina sajter och spel. Ungefär 70% av denna summa kommer från spelbolag som inte alls har tillstånd att bedriva spel inom Sverige. En ny spelreglering skulle minska denna summa radikalt. Bolag utan svenskt tillstånd kommer antagligen inte kunna annonsera alls.

Om man har ett online casino vill man självklart att människor ska hitta dit och då väljer många att marknadsföra sig i TV. Allt fler casinon online siktar också in sig på en yngre publik och då är ofta sociala medier av olika slag en bra kanal för reklam. Här kan idag ett online casino annonsera relativt fritt och göra bra reklam för aktuella bonusar och mycket annat. Genom att i stor stil visa på att spelaren kan spela gratis eller få en mycket generös bonus kan casinot enkelt locka flera spelare genom en enda annons. Online casinon kan bara konkurrera om spelare genom reklam och det är därför det satsas så mycket på just detta.

Skydd av spelreglering

Idag finns det en svensk marknadsföringslag som skyddar kunder och konsumenter mot aggressiv och vilseledande marknadsföring. Om man som konsument känner att en reklam bryter mot denna lag kan reklamen anmälas till Konsumentverket. Under 2017 skärptes den svenska lotterilagen och de gjorde också att kraven för hur marknadsföring av spel och online casino får ske. Marknadsföringen får till exempel inte riktas till barn och dessutom måste spelbolagen marknadsföra med måttfullhet. Med en skärpt spelreglering skulle än mer krav införas på reklam avseende spel och på så sätt skulle konsumenterna skyddas mer. Människor med spelproblematik skulle inte längre uppleva reklamen lika lockande. Reklamen skulle antagligen inte heller locka till att man som spelare spelar för mer än man först tänkt, utan reklamen skulle bli mer baserad på riktiga fakta.

Skärpta lagar för allas trygghet

Idag är det relativt fritt att annonsera om spel i Sverige och dessutom kan utländska spelbolag utan svenska tillstånd visa annonser i svenska medier. Detta kan innebära risker för svenska spelare. Om man lockas av en av dessa annonser är risken stor att man förlorar pengar och dessutom kan detta belopp bli högre än man först tänkt. Med en ny spelreglering skulle utländska spelbolag inte längre kunna annonsera på samma villkor som idag och reglerna kring hur annonsen skulle utformas skulle också skärpas. Skatter, avgifter och vilka insättningar som måste göras för att bonusar och liknande skulle behöva vara mycket tydligare än vad de är idag.

Idag är sociala medier en bra reklamkanal
En ny spelreglering påverkar också marknadsföringen

Vi ser fram emot att höra dina tankar

      Lämna en kommentar