<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<rss version="2.0"
	xmlns:content="http://purl.org/rss/1.0/modules/content/"
	xmlns:wfw="http://wellformedweb.org/CommentAPI/"
	xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
	xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom"
	xmlns:sy="http://purl.org/rss/1.0/modules/syndication/"
	xmlns:slash="http://purl.org/rss/1.0/modules/slash/"
	>

<channel>
	<title>AdWordsBloggen.se &#187; AdWords</title>
	<atom:link href="http://www.adwordsbloggen.se/category/adwords/feed/" rel="self" type="application/rss+xml" />
	<link>http://www.adwordsbloggen.se</link>
	<description>Om AdWords, sökordsannonsering, internetmarknadsföring, SEO, startups, entreprenörskap &#38; engagement marketing.</description>
	<lastBuildDate>Fri, 16 Jul 2010 11:29:29 +0000</lastBuildDate>
	<language>en</language>
	<sy:updatePeriod>hourly</sy:updatePeriod>
	<sy:updateFrequency>1</sy:updateFrequency>
	<generator>http://wordpress.org/?v=3.0</generator>
		<item>
		<title>Bredmatchningsmodifieraren</title>
		<link>http://www.adwordsbloggen.se/2010/07/bredmatchningsmodifieraren/</link>
		<comments>http://www.adwordsbloggen.se/2010/07/bredmatchningsmodifieraren/#comments</comments>
		<pubDate>Fri, 16 Jul 2010 11:26:46 +0000</pubDate>
		<dc:creator>SylviaKatarina</dc:creator>
				<category><![CDATA[AdWords]]></category>

		<guid isPermaLink="false">http://www.adwordsbloggen.se/?p=718</guid>
		<description><![CDATA[Eller &#8211; broad match modifier &#8211; är den senaste matchningstypen i AdWords. Den ger fler visningar än frasmatch men större kontroll än bred match. I bred match ingår nämligen kontextuella sökningar vilket innebär att din annons kan visas trots att användaren inte sökt på ditt sökord utan endast ett liknande sökord. Tex &#8221;blommor&#8221; fast ditt [...]]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Eller &#8211; broad match modifier &#8211; är den senaste matchningstypen i AdWords. Den ger fler visningar än frasmatch men större kontroll än bred match. I bred match ingår nämligen kontextuella sökningar vilket innebär att din annons kan visas trots att användaren inte sökt på ditt sökord utan endast ett liknande sökord. Tex &#8221;blommor&#8221; fast ditt sökord var &#8221;rosor&#8221;. </p>
<p>Om ditt sökord är rosor och du vill få så många visningar som möjligt, men enbart för sökningar som har med rosor att göra (tex röda rosor, gula rosor, rosa rosor, nyponrosor) då har du stor nytta av den här funktionen. </p>
<p>Man sätter helt enkelt ett plustecken framför ordet man vill ska ha denna matchningstyp. +rosor</p>
<p>Den här bilden illustrerar utförligt skillnaden mellan de olika matchningstyperna:<br />
Klicka för större version.</p>
<p><a href="http://4.bp.blogspot.com/_u3kiKidr_tk/TD2FAnAOBoI/AAAAAAAABxQ/Ffue9ETA3g0/s1600/pic1.bmp"><img alt="" src="http://4.bp.blogspot.com/_u3kiKidr_tk/TD2FAnAOBoI/AAAAAAAABxQ/Ffue9ETA3g0/s1600/pic1.bmp" class="alignnone" width="435" height="342" /></a>
<div class='kouguu_fb_like_button'><iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http://www.adwordsbloggen.se/2010/07/bredmatchningsmodifieraren/&#038;layout=standard&#038;show_faces=false&#038;width=450&#038;height=25&#038;action=like&#038;colorscheme=light&#038;" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" style="border:none; overflow:hidden; width:450px; height:25px;"></iframe></div>
]]></content:encoded>
			<wfw:commentRss>http://www.adwordsbloggen.se/2010/07/bredmatchningsmodifieraren/feed/</wfw:commentRss>
		<slash:comments>0</slash:comments>
		</item>
		<item>
		<title>AdWords budgivningssystem &#8211; Del 1</title>
		<link>http://www.adwordsbloggen.se/2010/06/adwords-budgivningssystem-del-1/</link>
		<comments>http://www.adwordsbloggen.se/2010/06/adwords-budgivningssystem-del-1/#comments</comments>
		<pubDate>Wed, 30 Jun 2010 19:45:04 +0000</pubDate>
		<dc:creator>SylviaKatarina</dc:creator>
				<category><![CDATA[AdWords]]></category>
		<category><![CDATA[AdRank]]></category>
		<category><![CDATA[budgivningsauktion]]></category>

		<guid isPermaLink="false">http://www.adwordsbloggen.se/?p=665</guid>
		<description><![CDATA[Vad är det som avgör vilken position din annons får på Google och hur mycket ett klick kommer att kosta? AdWords är ett budgivningssystem. För varje individuell sökning sker en automatisk budgivningsauktion. Auktionen baseras på en mängd olika parametrar som ska avgöra vilken annons som är mest relevant för nämnda sökning. Flera av dessa parametrar [...]]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Vad är det som avgör vilken position din annons får på Google och hur mycket ett klick kommer att kosta? </p>
<p>AdWords är ett budgivningssystem. För varje individuell sökning sker en automatisk budgivningsauktion. Auktionen baseras på en mängd olika parametrar som ska avgöra vilken annons som är mest relevant för nämnda sökning. </p>
<p>Flera av dessa parametrar kan man påverka. Sitt bud (CPC) tex, dvs det maxbelopp man vill betala för ett klick. Budet är dock bara en av parametrarna och man kan alltså inte bara betala sig hela vägen upp till högsta position. </p>
<p>Det är både position och klickpris som räknas ut i auktionen. Det går till så här:</p>
<p>1. Google räknar ut sk AdRank för alla annonser i en given auktion.<br />
AdRank = Kvalitetsresultat * CPC.  </p>
<p>2. Annonserna visas i fallande ordning i enlighet med deras AdRank. </p>
<p>I detta exempel har vi tre positioner och fyra annonsörer som konkurrerar om de positionerna. </p>
<p>Annonsör 1: CPC 4kr -- QS 1 -- AdRank  4*1= 4 (den visas inte alls)<br />
Annonsör 2: CPC 3kr -- QS 3 -- AdRank  3*3= 9 (får position 2)<br />
Annonsör 3: CPC 2kr -- QS 6 -- AdRank  2*6 = 12 (får position 1)<br />
Annonsör 4: CPC 1kr -- QS 8 -- AdRank  1*8 = 8 (får position 3)</p>
<p>AdRank är alltså intimt förknippat med kvalitetsresultatet (QS) och genom att förbättra sitt QS kan man förbättra sin position utan att för den sakens skulle behöva lägga ett högre bud.</p>
<p>Hur räknas då klickpriset (CPC) ut i auktionen?</p>
<p>Klickpris = AdRank som är närmast under dig / Ditt kvalitetsresultat + $0.01</p>
<p>Man behöver alltså inte betala sitt eget maxbud, endast det som konkurrenten under bjuder + $0.01. Dvs den lägsta möjliga summa som krävs för att behålla ens position. </p>
<p>Den här videon från Google förklarar i enkla drag hur auktionen fungerar och visar exempel på hur du kan få en högre position än din konkurrent trots att du bjuder lägre än vad han gör. </p>
<p><span class="youtube">
<object width="425" height="344">
<param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/K7l0a2PVhPQ&amp;rel=1&amp;color1=d6d6d6&amp;color2=f0f0f0&amp;border=0&amp;fs=1&amp;hl=en&amp;autoplay=0&amp;showinfo=0&amp;iv_load_policy=3&amp;showsearch=0" />
<param name="allowFullScreen" value="true" />
<embed wmode="transparent" src="http://www.youtube.com/v/K7l0a2PVhPQ&amp;rel=1&amp;color1=d6d6d6&amp;color2=f0f0f0&amp;border=0&amp;fs=1&amp;hl=en&amp;autoplay=0&amp;showinfo=0&amp;iv_load_policy=3&amp;showsearch=0" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
<param name="wmode" value="transparent" />
</object>
</span><p><a href="http://www.youtube.com/watch?v=K7l0a2PVhPQ">www.youtube.com/watch?v=K7l0a2PVhPQ</a></p></p>
<p>I verkligheten är det lite mer komplicerat men den här videon är ett utmärkt sätt att förstå principen bakom positionering och prissättningen i Google AdWords.
<div class='kouguu_fb_like_button'><iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http://www.adwordsbloggen.se/2010/06/adwords-budgivningssystem-del-1/&#038;layout=standard&#038;show_faces=false&#038;width=450&#038;height=25&#038;action=like&#038;colorscheme=light&#038;" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" style="border:none; overflow:hidden; width:450px; height:25px;"></iframe></div>
]]></content:encoded>
			<wfw:commentRss>http://www.adwordsbloggen.se/2010/06/adwords-budgivningssystem-del-1/feed/</wfw:commentRss>
		<slash:comments>0</slash:comments>
		</item>
		<item>
		<title>Hur många kampanjer och annonsgrupper kan man ha?</title>
		<link>http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/hur-manga-kampanjer-och-annonsgrupper-kan-man-ha/</link>
		<comments>http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/hur-manga-kampanjer-och-annonsgrupper-kan-man-ha/#comments</comments>
		<pubDate>Wed, 19 May 2010 17:38:37 +0000</pubDate>
		<dc:creator>SylviaKatarina</dc:creator>
				<category><![CDATA[AdWords]]></category>

		<guid isPermaLink="false">http://www.adwordsbloggen.se/?p=691</guid>
		<description><![CDATA[Ett Google AdWords-konto kan ha 25 kampanjer 2 000 annonsgrupper per kampanj 2 000 sökord per annonsgrupp 50 annonser per annonsgrupp (alla format) Ca 50 000 sökord per konto Bara för att man nu KAN ha så här många av allt betyder det inte att man SKA ha det. Innan man börjar med att lägga [...]]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Ett Google AdWords-konto kan ha</p>
<p>25 kampanjer<br />
2 000 annonsgrupper per kampanj<br />
2 000 sökord per annonsgrupp<br />
50 annonser per annonsgrupp (alla format)<br />
Ca 50 000 sökord per konto</p>
<p>Bara för att man nu KAN ha så här många av allt betyder det inte att man SKA ha det. </p>
<p>Innan man börjar med att lägga upp annonser ska man göra sökords-research för att hitta så många relevanta sökord och sökordskategorier som möjligt. Då får man ett underlag för att kunna organisera alla sökord i lämpliga grupper. </p>
<p>Allt mellan 3 och 30 sökord per annonsgrupp är tillräckligt. Vad gäller annonser bör man ha 2-3 stycken samtidigt. Ha aldrig bara en ensam annons för då har du inget att jämföra med och då får du aldrig veta vad du skulle kunna förbättra. </p>
<p>Det är inte så ofta man behöver ha flera olika kampanjer såvida man inte annonserar på olika språk. Man kan dock med fördel göra en separat kampanj som bara visas på innehållsnätverket. Har man flera olika verksamheter är det förstås lämpligt att skapa en kampanj för varje. Annars är det bättre att strukturera med annonsgrupper i en och samma kampanj.
<div class='kouguu_fb_like_button'><iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/hur-manga-kampanjer-och-annonsgrupper-kan-man-ha/&#038;layout=standard&#038;show_faces=false&#038;width=450&#038;height=25&#038;action=like&#038;colorscheme=light&#038;" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" style="border:none; overflow:hidden; width:450px; height:25px;"></iframe></div>
]]></content:encoded>
			<wfw:commentRss>http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/hur-manga-kampanjer-och-annonsgrupper-kan-man-ha/feed/</wfw:commentRss>
		<slash:comments>0</slash:comments>
		</item>
		<item>
		<title>Fixa jobbet med AdWords</title>
		<link>http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/fixa-jobbet-med-adwords/</link>
		<comments>http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/fixa-jobbet-med-adwords/#comments</comments>
		<pubDate>Tue, 18 May 2010 00:05:35 +0000</pubDate>
		<dc:creator>SylviaKatarina</dc:creator>
				<category><![CDATA[AdWords]]></category>
		<category><![CDATA[Allmänna funderingar]]></category>

		<guid isPermaLink="false">http://www.adwordsbloggen.se/?p=689</guid>
		<description><![CDATA[Den här killen räknade med att hans tilltänkta chefer skulle googla på sina egna namn och följdaktligen se hans meddelande i form av en AdWords-annons. Så smart!!! Men det här med att man skulle vara fåfäng och egocentrerad bara för att man googlar på sitt eget namn? Det fattar jag inte. Det är väl helt [...]]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Den här killen räknade med att hans tilltänkta chefer skulle googla på sina egna namn och följdaktligen se hans meddelande i form av en AdWords-annons. Så smart!!!</p>
<p>Men det här med att man skulle vara fåfäng och egocentrerad bara för att man googlar på sitt eget namn? Det fattar jag inte. Det är väl helt normalt att man vill veta hur man presenteras i sökmotorerna när de blivit redskap man använder varje dag? Eller är det jag som är arbetsskadad&#8230;?</p>
<p><a href="http://www.resume.se//nyheter/2010/05/17/effektiv-jobbannons/" target="_blank">Läs artikeln här </a></p>
<div class='kouguu_fb_like_button'><iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/fixa-jobbet-med-adwords/&#038;layout=standard&#038;show_faces=false&#038;width=450&#038;height=25&#038;action=like&#038;colorscheme=light&#038;" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" style="border:none; overflow:hidden; width:450px; height:25px;"></iframe></div>
]]></content:encoded>
			<wfw:commentRss>http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/fixa-jobbet-med-adwords/feed/</wfw:commentRss>
		<slash:comments>0</slash:comments>
		</item>
		<item>
		<title>Broad match modifier &#8211; modifierad bred matchningstyp</title>
		<link>http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/broad-match-modifier-modifierad-bred-matchningstyp/</link>
		<comments>http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/broad-match-modifier-modifierad-bred-matchningstyp/#comments</comments>
		<pubDate>Sun, 16 May 2010 23:03:34 +0000</pubDate>
		<dc:creator>SylviaKatarina</dc:creator>
				<category><![CDATA[AdWords]]></category>

		<guid isPermaLink="false">http://www.adwordsbloggen.se/?p=687</guid>
		<description><![CDATA[Jag håller på att skriva en artikelserie om sökord och matchningstyper som bla kommer att ta upp vikten av negativa sökord när man använder sig av bred match. Nu har det precis kommit ytterligare en matchningstyp som är ett mellanting av bred- och frasmatch. I tisdags lanserade Google en modifierad bred match för annonsörer i [...]]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Jag håller på att skriva en artikelserie om sökord och matchningstyper som bla kommer att ta upp vikten av negativa sökord när man använder sig av bred match. </p>
<p>Nu har det precis kommit ytterligare en matchningstyp som är ett mellanting av bred- och frasmatch. I tisdags lanserade Google en modifierad bred match för annonsörer i UK och Kanada och jag hoppas verkligen att den här funktionen snart kan användas av alla. </p>
<p>Den nya matchningstypen innebär att man lägger till ett plustecken (+) framför ett ord i en brett matchad sökfras för att indikera att det ordet måste finnas med i sökningen. Det begränsar den kontextuella matchningen såtillvida att synonymer och relaterade sökningar inte visar annonsen. </p>
<p><a href="http://adwords.blogspot.com/2010/05/new-keyword-targeting-feature-for.html" target="_blank">Läs mer här (engelska)</a> </p>
<div class='kouguu_fb_like_button'><iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/broad-match-modifier-modifierad-bred-matchningstyp/&#038;layout=standard&#038;show_faces=false&#038;width=450&#038;height=25&#038;action=like&#038;colorscheme=light&#038;" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" style="border:none; overflow:hidden; width:450px; height:25px;"></iframe></div>
]]></content:encoded>
			<wfw:commentRss>http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/broad-match-modifier-modifierad-bred-matchningstyp/feed/</wfw:commentRss>
		<slash:comments>0</slash:comments>
		</item>
		<item>
		<title>Telefonnummer i annonsen</title>
		<link>http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/telefonnummer-i-annonsen/</link>
		<comments>http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/telefonnummer-i-annonsen/#comments</comments>
		<pubDate>Mon, 10 May 2010 18:08:39 +0000</pubDate>
		<dc:creator>SylviaKatarina</dc:creator>
				<category><![CDATA[AdWords]]></category>

		<guid isPermaLink="false">http://www.adwordsbloggen.se/?p=674</guid>
		<description><![CDATA[Det råder lite delade meningar om huruvida man ska ha med sitt telefonnummer i en AdWords-annons. Om folk ringer direkt istället för att klicka får man ju ett lägre CTR. Huvudsaken är ändå att man ska få kunder så det är absolut värt att experimentera med. Det beror även lite på vilken bransch man är [...]]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Det råder lite delade meningar om huruvida man ska ha med sitt telefonnummer i en AdWords-annons. Om folk ringer direkt istället för att klicka får man ju ett lägre CTR. </p>
<p>Huvudsaken är ändå att man ska få kunder så det är absolut värt att experimentera med.</p>
<p>Det beror även lite på vilken bransch man är i. Vissa branscher tar emot mycket beställningar eller förfrågningar per telefon som tex resebranschen, tryckerier eller restauranger. </p>
<p>Tar man emot alla beställningar online eller kanske säljer tom säljer en virtuell produkt, ja då finns det inte så stor anledning att sätta ut ett telefonnummer. </p>
<p>I kampanjens inställningar kan man ange telefonnummer för användare med iPhones och andra mobiler med webbläsare. Detta är en sk ad extension eller annonstillbehör och det kan man utnyttja så att det blir lättare för användaren. De kan då ringa upp med bara ett klick. I det här fallet &#8221;slösar&#8221; du inte en hel rad i annonstexten på telefonnumret utan det visas i anslutning till annonsen. </p>
<p>Google håller även på att experimentera med att visa telefonnummer som ad extension i vanliga annonser. Vi får se vad resultatet blir av det. Så här skulle det se ut:</p>
<p><a href="http://www.adwordsbloggen.se/wp-content/uploads/2010/05/phone_adext.jpg"><img src="http://www.adwordsbloggen.se/wp-content/uploads/2010/05/phone_adext.jpg" alt="" title="phone_adext" width="228" height="99" class="alignleft size-full wp-image-675" /></a>
<div class='kouguu_fb_like_button'><iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/telefonnummer-i-annonsen/&#038;layout=standard&#038;show_faces=false&#038;width=450&#038;height=25&#038;action=like&#038;colorscheme=light&#038;" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" style="border:none; overflow:hidden; width:450px; height:25px;"></iframe></div>
]]></content:encoded>
			<wfw:commentRss>http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/telefonnummer-i-annonsen/feed/</wfw:commentRss>
		<slash:comments>0</slash:comments>
		</item>
		<item>
		<title>Uppdaterad AdWordsguide</title>
		<link>http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/uppdaterad-adwordsguide/</link>
		<comments>http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/uppdaterad-adwordsguide/#comments</comments>
		<pubDate>Mon, 03 May 2010 12:48:57 +0000</pubDate>
		<dc:creator>SylviaKatarina</dc:creator>
				<category><![CDATA[AdWords]]></category>

		<guid isPermaLink="false">http://www.adwordsbloggen.se/?p=663</guid>
		<description><![CDATA[Här kan du ladda ner en guide till AdWords med lite tips på hur du ska tänka när du lägger upp dina kampanjer och hur det här med relevans funkar. Ladda ner guiden]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Här kan du ladda ner en guide till AdWords med lite tips på hur du ska tänka när du lägger upp dina kampanjer och hur det här med relevans funkar. </p>
<p><a href="http://www.sylviakatarina.com/adwords/hur-annonserar-man-pa-google-och-vad-ar-google-adwords.pdf" target="_blank">Ladda ner guiden</a>
<div class='kouguu_fb_like_button'><iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/uppdaterad-adwordsguide/&#038;layout=standard&#038;show_faces=false&#038;width=450&#038;height=25&#038;action=like&#038;colorscheme=light&#038;" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" style="border:none; overflow:hidden; width:450px; height:25px;"></iframe></div>
]]></content:encoded>
			<wfw:commentRss>http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/uppdaterad-adwordsguide/feed/</wfw:commentRss>
		<slash:comments>0</slash:comments>
		</item>
		<item>
		<title>Kontextuell sökning &amp; bred matchningstyp</title>
		<link>http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/bred-matchningstyp/</link>
		<comments>http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/bred-matchningstyp/#comments</comments>
		<pubDate>Sun, 02 May 2010 23:39:45 +0000</pubDate>
		<dc:creator>SylviaKatarina</dc:creator>
				<category><![CDATA[AdWords]]></category>
		<category><![CDATA[bred match]]></category>
		<category><![CDATA[kontextuell sökning]]></category>
		<category><![CDATA[matchningstyp]]></category>
		<category><![CDATA[negativ match]]></category>

		<guid isPermaLink="false">http://www.adwordsbloggen.se/?p=659</guid>
		<description><![CDATA[Bred matchningstyp i AdWords kan vara lite farligt för då omfattas man av sk kontextuella sökningar, dvs dina annonser visas även för sökningar på andra relaterade ord eller varianter av dessa ord. Ta tex blommor. Systemet vet att tulpaner, rosor och liljor är blommor och skulle du ha sökordet blommor med bred matchningstyp i din [...]]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Bred matchningstyp i AdWords kan vara lite farligt för då omfattas man av sk kontextuella sökningar, dvs dina annonser visas även för sökningar på andra relaterade ord eller varianter av dessa ord.</p>
<p>Ta tex blommor. </p>
<p>Systemet vet att tulpaner, rosor och liljor är blommor och skulle du ha sökordet <strong>blommor </strong>med bred matchningstyp i din annonsgrupp skulle din annons även kunna visas då någon söker på enbart <strong>tulpaner</strong>.</p>
<p>Det är ju i och för sig inte så tokigt för någon som söker efter tulpaner är säkert intresserad av blommor. </p>
<p>Det blir värre med andra ord som tex <strong>Bermuda</strong>. Någon som annonserar för ordet Bermuda säljer kanske resor till Bermuda eller bermudashorts. Två helt olika saker. </p>
<p>Fördelen med bred match är att man får många fler visningar men det innebär också att det är vanligt med lägre CTR på sökord med bred matchningsstyp och det påverkar kvalitetsresultatet. </p>
<p>Det finns ytterligare en sak att tänka på med bred matchingstyp vad gäller fraser med mer än ett ord. Frasen <strong>resor till Bermuda</strong> med bred matchningstyp kan rendera visningar för alla dessa ord tillsammans, oavsett inbördes ordning, eller VAR FÖR SIG. Samt för shorts&#8230;</p>
<p>Det betyder att din annons, med text speciellt anpassad efter just Bermuda, även kan visas för någon som bara söker på ordet <strong>resor</strong> och det finns ju ingenting som säger att den användaren är intresserad av just den destinationen. </p>
<p>Självklart kan man gärna prova sökord med bred match men man måste alltså göra en avvägning mellan hur mycket trafik man tror att man kan få och hur mycket det får kosta CTR-mässigt. </p>
<div class='kouguu_fb_like_button'><iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/bred-matchningstyp/&#038;layout=standard&#038;show_faces=false&#038;width=450&#038;height=25&#038;action=like&#038;colorscheme=light&#038;" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" style="border:none; overflow:hidden; width:450px; height:25px;"></iframe></div>
]]></content:encoded>
			<wfw:commentRss>http://www.adwordsbloggen.se/2010/05/bred-matchningstyp/feed/</wfw:commentRss>
		<slash:comments>0</slash:comments>
		</item>
		<item>
		<title>Fler kunder via webb och mobil</title>
		<link>http://www.adwordsbloggen.se/2010/04/fler-kunder-via-webb-och-mobil/</link>
		<comments>http://www.adwordsbloggen.se/2010/04/fler-kunder-via-webb-och-mobil/#comments</comments>
		<pubDate>Wed, 28 Apr 2010 20:46:37 +0000</pubDate>
		<dc:creator>SylviaKatarina</dc:creator>
				<category><![CDATA[AdWords]]></category>
		<category><![CDATA[E-handel]]></category>
		<category><![CDATA[Internetmarknadsföring]]></category>
		<category><![CDATA[Sociala medier]]></category>
		<category><![CDATA[Trafik]]></category>

		<guid isPermaLink="false">http://www.adwordsbloggen.se/?p=629</guid>
		<description><![CDATA[Den 3 maj ska det pratas affärer på webben och i mobilen samt om sociala media med bla yours truly :-) Social media har exploderat &#8211; hur kan social media användas i affärssammanhang? Om jag säljer via nätet, hur kan jag få mer trafik till min site och hur kan jag göra mer affärer med [...]]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Den 3 maj ska det pratas affärer på webben och i mobilen samt om sociala media med bla yours truly :-)</p>
<p>Social media har exploderat &#8211; hur kan social media användas i affärssammanhang? Om jag säljer via nätet, hur kan jag få mer trafik till min site och hur kan jag göra mer affärer med besökarna? Det är några frågor vi får svar på av Charlotte Wormbs, Judith Wolst, Katarina Chowra och Sylvia Oppenheim som samtliga arbetar med marknadsföring genom nya kanaler, via webben och mobilen!</p>
<p>Välkommen till So Stockholm i Kungsträdgården den 3 maj, kl. 17-20.</p>
<p>Anmäl dig via <a href="http://www.shenet.nu/event.asp?h=1214" target="_blank">www.shenet.nu</a>
<div class='kouguu_fb_like_button'><iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http://www.adwordsbloggen.se/2010/04/fler-kunder-via-webb-och-mobil/&#038;layout=standard&#038;show_faces=false&#038;width=450&#038;height=25&#038;action=like&#038;colorscheme=light&#038;" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" style="border:none; overflow:hidden; width:450px; height:25px;"></iframe></div>
]]></content:encoded>
			<wfw:commentRss>http://www.adwordsbloggen.se/2010/04/fler-kunder-via-webb-och-mobil/feed/</wfw:commentRss>
		<slash:comments>0</slash:comments>
		</item>
		<item>
		<title>Manuella klickbud vs automatiska</title>
		<link>http://www.adwordsbloggen.se/2010/03/manuella-klickbud-vs-automatiska/</link>
		<comments>http://www.adwordsbloggen.se/2010/03/manuella-klickbud-vs-automatiska/#comments</comments>
		<pubDate>Fri, 12 Mar 2010 14:29:43 +0000</pubDate>
		<dc:creator>SylviaKatarina</dc:creator>
				<category><![CDATA[AdWords]]></category>
		<category><![CDATA[E-handel]]></category>
		<category><![CDATA[CPA]]></category>
		<category><![CDATA[konverteringsspårning]]></category>
		<category><![CDATA[manuella klickbud]]></category>

		<guid isPermaLink="false">http://www.adwordsbloggen.se/?p=603</guid>
		<description><![CDATA[AdWords har en funktion där man kan välja att systemet automatiskt ska bjuda på klick upp till ett maxbelopp per klick som man får ange. Det kan funka när man är nybörjare under tiden man lär sig men det är inte att rekommendera på längre sikt. Systemet bjuder baserat på klickhistorik för just dina ord [...]]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>AdWords har en funktion där man kan välja att systemet automatiskt ska bjuda på klick upp till ett maxbelopp per klick som man får ange. Det kan funka när man är nybörjare under tiden man lär sig men det är inte att rekommendera på längre sikt. </p>
<p>Systemet bjuder baserat på klickhistorik för just dina ord och försöker bjuda så att dina annonser alltid hamnar på de positioner som historiskt gett mest klick. I praktiken blir det billigare att själv manuellt optimera sina bud löpande. Det är naturligtvis även en tidsfråga. Att sköta och optimera ett AdWordskonto med manuella bud tar förstås sin tid. </p>
<p>En liknande automatisk funktion finns även för konverteringar, CPA bud (cost per acquisition). Det innebär att man anger hur mycket man är villig att betala för att få en beställning/köp. För att kunna använda denna funktion förutsätter det att man dels använder konvertingsspårning i AdWords, dels har koll på vad ens marginaler är. Samma gäller dock här; manuella klickbud ger i längden även billigare beställningar.
<div class='kouguu_fb_like_button'><iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http://www.adwordsbloggen.se/2010/03/manuella-klickbud-vs-automatiska/&#038;layout=standard&#038;show_faces=false&#038;width=450&#038;height=25&#038;action=like&#038;colorscheme=light&#038;" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" style="border:none; overflow:hidden; width:450px; height:25px;"></iframe></div>
]]></content:encoded>
			<wfw:commentRss>http://www.adwordsbloggen.se/2010/03/manuella-klickbud-vs-automatiska/feed/</wfw:commentRss>
		<slash:comments>0</slash:comments>
		</item>
	</channel>
</rss>
