Hur Fungerar Sökordsannonsering Med Googles Sponsrade Länkar?

Med sökordsannonsering menas att annonser visas i anslutning till det att en användare söker efter meningar med en eller flera valda ord i en sökmotor som till exempel Google, Bing, Eniro eller Yahoo. Dessa sökordsannonser kan kallas lite olika saker, på Google kallas de till exempel sponsrade länkar. Google Adwords är ett program som hanterar dessa sponsrade länkar och annonser. Detta program är öppet för alla annonsörer oavsett vad de annonserar för och oavsett hur stora de är. Programmet är helt gratis att använda för att skapa annonsen. Programmet finns på flera språk, till och med svenska finns tillgängligt. Det finns flera fördelar med att kombinera Adwords med sökordsannonsering. Endast personer som söker efter det som erbjuds ser annonsen, som annonsör betalar man bara när någon klickar sig in till hemsidan. En annan fördel är att man som annonsör kan man i princip garanteras en plats på sökmotorns förstasida.

Skillnad mot gratis sökmotoroptimering

googleEn sökmotoroptimering är i teorin gratis, men har man inte sökmotoroptimerat själv har man troligen betalat någon för att utföra optimeringen. Det tar också tid innan man ser ett klart resultat av en sökmotoroptimering och tid är pengar för en företagare. Det finns en stor konkurrens om de första tio platserna på en sökmotors framsida, beroende på vad en användare söker efter. Många företagare är stolta över att de ligger i topp på Google, men de tänker ofta inte på för vilken sökfras de ligger där. Ofta handlar det om att man sökmotoroptimerat sitt företagsnamn men ofta söker inte personer efter detta, utan snarare efter företagets tjänster – vilket medför att företaget inte längre ligger i topp på listan.

Konkurrensen om topplaceringen för de populäraste sökfraserna driver många till att försöka lura sökmotorerna vilket har gjort att de olika sökmotorerna ännu skickligare presenterar resultat och filtrerar bort manipulationer. Det är inte lönt att försöka fuska fram sökresultat längre eftersom en företagare som gör det snabbt blir upptäckt och då straffas genom att tas bort helt ur Googles sökindex. Att hamna i topplistan för populära sökord är svårt eftersom orden som söks på finns på många hemsidor som ständigt konkurrerar med varandra. Med en riktig sökordsannonsering slipper man kriga om några få enkla ord och kan istället lägga tid på att få fram en riktigt bra annons som leder sökanden rätt.

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering finns till på grund av att sökmotorerna har en relevansprincip inbyggda. Om någon söker efter ordet ”bil”, är de troligen intresserade av just en bil och inget annat. Om man då säljer en bil på sin hemsida och har information om bilen, samt uppdaterar denna ofta, vill man att hemsidan ska hamna högt upp när någon söker efter termen ”bil”. En sökmotor vill att en användare ska hitta det de söker, annars kommer de snart att använda en annan sökmotor. På grund av detta får relevanta sidor relevanspoäng av sökmotorn, vilket leder till att de kan hamna högre upp i sidans lista. Vill man veta mera och bli fullärd inom sökmotoroptimering kan man fortsätta läsa samt Ladda ner hela guiden här på siten.

Syftet med en sökmotoroptimering är att innehållet på siten ska bli mer relevant jämfört med sökord eller fraser. Man vill på så sätt få en bättre position bland sökresultaten när någon söker efter en viss term. Man vill allra helst ha ett naturligt resultat. det vill säga man vill befinna sig bland de 10 resultat som presenteras främst på sidan när man sökt. För detta krävs en del kunskaper och det är bra om man bland annat kan förstå URL:er samt skriva en del HTML-kodning. Man måste också kunna skriva bra innehåll och få andra hemsidor att länka just till detta innehåll. Det tar tid och man kan inte garantera resultat direkt.

Sammanfattning och nackdelar

Google SEO

Det finns flera fördelar med att använda sig av sökmotoroptimering och sökordsannonsering när man ska bygga upp en hemsida. Det finns dock också en del nackdelar med att använda sig av det. För det första krävs det en hel del kunskap. Studiematerial finns dock helt gratis och lätt tillgängligt online. Att komma igång med sökordsannonsering går snabbt och det är meningen att man ska komma igång omedelbart efter registrering. Det är dock en liten nackdel att man missar flera små finesser vilket kan kosta en del på det slutgiltiga resultatet. Att göra en bra annons till sökordsannonsering och Adwords är inte heller lätt. Annonsen består av 130 tecken och på det måste man vara både relevant och kreativ. Man får inte frångå ämnet för mycket men man får heller inte bara sitta fast i de traditionella och ofta använda orden då annonsen riskerar att bli tråkig och då väljer kunder ofta ett annat företag.

Tags:

Vi ser fram emot att höra dina tankar

      Lämna en kommentar