AdWordsBloggen.se

avatar

AdWordsbloggen är en mobil mediabyrå specialiserad på sökordsannonsering via Googles sponsrade länkar AdWords.

Hur får man fler klick i Adwords?

Hur ökar man möjligheten att få fler klick?

Budget och klickbud
För det första måste man få ta del av så många visningar som möjligt och det reglerar man främst med sin dagliga budget. Ju högre budget, desto fler visningar. Man kan också påverka på sökordsnivå genom att höja klickbudet.

Adwords har inbyggda kontroller som talar om när det är lämpligt att höja både daglig budget för en kampanj och klickbud för ett sökord. Det betyder inte alltid att det är helt korrekt men det ger en fingervisning om när och var man ska optimera.

Annonsposition
Man ”måste” visas i topp 3. Det är helt enkelt så att de flesta användare bara klickar på de tre annonserna högst upp. Delvis kan det bero på att man förväxlar dem med det naturliga sökresultatet.

Hur får man besökare att klicka på ens annons?
Att få en hög CTR, dvs klickfrekvens, kräver lite mer. Att skriva annonstexter är enligt min mening det svåraste i Adwords.

Det finns lite olika saker man ska tänka på förutom annonstexterna som kan förbättra både antal klick och klickfrekvens.

• Matchningstyp är en sådan sak. Undvik alltför brett matchade ord vilket kommer att ge många visningar som dock inte alltid är relevanta. Det drar ner antalet klick och därmed klickfrekvensen. Prova med bred modifierad match istället och använd negativa sökord för att filtrera bort sökningar som inte har något att göra med det du erbjuder.

• Återspegla sökordet eller sökfrasen i annonsens rubrik.

• Se till att du har rätt geografisk inställning. Annonsera inte på svenska i andra länder. Nej, inte i Norge eller Danmark heller.

• Om du har angett språkinställning svenska plus engelska, testa att ta bort engelska och se om det påverkar din CTR på något sätt.

• Använd funktionen annonsplatslänkar. Du kan ange 4 länkar att visas under annonstexten vilket ger mer information till annonsen och det brukar ge mycket klick. Det kan också vara ett bra sätt att spara pengar. Du kan prata om produkter eller tjänster utan att behöva göra egna annonsgrupper för dem. Det är bara topp 3 annonserna som kan ha länkar och man behöver alltså tillräckligt högt kvalitetsresultat för att länkarna ska visas.

Kategorier: Adwords

Taggar:

Kommentera

Följ bloggen