AdWordsBloggen.se

avatar

Om AdWords, sökordsannonsering, internetmarknadsföring, SEO, startups, entreprenörskap & engagement marketing.

Bredmatchningsmodifieraren

Kategorier: AdWords

Eller – broad match modifier – är den senaste matchningstypen i AdWords. Den ger fler visningar än frasmatch men större kontroll än bred match. I bred match ingår nämligen kontextuella sökningar vilket innebär att din annons kan visas trots att användaren inte sökt på ditt sökord utan endast ett liknande sökord. Tex ”blommor” fast ditt sökord var ”rosor”.

Om ditt sökord är rosor och du vill få så många visningar som möjligt, men enbart för sökningar som har med rosor att göra (tex röda rosor, gula rosor, rosa rosor, nyponrosor) då har du stor nytta av den här funktionen.

Man sätter helt enkelt ett plustecken framför ordet man vill ska ha denna matchningstyp. +rosor

Den här bilden illustrerar utförligt skillnaden mellan de olika matchningstyperna:
Klicka för större version.

0

AdWords budgivningssystem – Del 1

Kategorier: AdWords

Vad är det som avgör vilken position din annons får på Google och hur mycket ett klick kommer att kosta?

AdWords är ett budgivningssystem. För varje individuell sökning sker en automatisk budgivningsauktion. Auktionen baseras på en mängd olika parametrar som ska avgöra vilken annons som är mest relevant för nämnda sökning.

Flera av dessa parametrar kan man påverka. Sitt bud (CPC) tex, dvs det maxbelopp man vill betala för ett klick. Budet är dock bara en av parametrarna och man kan alltså inte bara betala sig hela vägen upp till högsta position.

Det är både position och klickpris som räknas ut i auktionen. Det går till så här:

1. Google räknar ut sk AdRank för alla annonser i en given auktion.
AdRank = Kvalitetsresultat * CPC.

2. Annonserna visas i fallande ordning i enlighet med deras AdRank.

I detta exempel har vi tre positioner och fyra annonsörer som konkurrerar om de positionerna.

Annonsör 1: CPC 4kr -- QS 1 -- AdRank 4*1= 4 (den visas inte alls)
Annonsör 2: CPC 3kr -- QS 3 -- AdRank 3*3= 9 (får position 2)
Annonsör 3: CPC 2kr -- QS 6 -- AdRank 2*6 = 12 (får position 1)
Annonsör 4: CPC 1kr -- QS 8 -- AdRank 1*8 = 8 (får position 3)

AdRank är alltså intimt förknippat med kvalitetsresultatet (QS) och genom att förbättra sitt QS kan man förbättra sin position utan att för den sakens skulle behöva lägga ett högre bud.

Hur räknas då klickpriset (CPC) ut i auktionen?

Klickpris = AdRank som är närmast under dig / Ditt kvalitetsresultat + $0.01

Man behöver alltså inte betala sitt eget maxbud, endast det som konkurrenten under bjuder + $0.01. Dvs den lägsta möjliga summa som krävs för att behålla ens position.

Den här videon från Google förklarar i enkla drag hur auktionen fungerar och visar exempel på hur du kan få en högre position än din konkurrent trots att du bjuder lägre än vad han gör.

I verkligheten är det lite mer komplicerat men den här videon är ett utmärkt sätt att förstå principen bakom positionering och prissättningen i Google AdWords.

0

IT-folk ska inte hålla på med webbsajter

Kategorier: Allmänna funderingar, Internetmarknadsföring

Bra artikel om varför inte IT-folk ska hålla på med ett företags webbsajt eller SEO. Läs den här

1

Hur många kampanjer och annonsgrupper kan man ha?

Kategorier: AdWords

Ett Google AdWords-konto kan ha

25 kampanjer
2 000 annonsgrupper per kampanj
2 000 sökord per annonsgrupp
50 annonser per annonsgrupp (alla format)
Ca 50 000 sökord per konto

Bara för att man nu KAN ha så här många av allt betyder det inte att man SKA ha det.

Innan man börjar med att lägga upp annonser ska man göra sökords-research för att hitta så många relevanta sökord och sökordskategorier som möjligt. Då får man ett underlag för att kunna organisera alla sökord i lämpliga grupper.

Allt mellan 3 och 30 sökord per annonsgrupp är tillräckligt. Vad gäller annonser bör man ha 2-3 stycken samtidigt. Ha aldrig bara en ensam annons för då har du inget att jämföra med och då får du aldrig veta vad du skulle kunna förbättra.

Det är inte så ofta man behöver ha flera olika kampanjer såvida man inte annonserar på olika språk. Man kan dock med fördel göra en separat kampanj som bara visas på innehållsnätverket. Har man flera olika verksamheter är det förstås lämpligt att skapa en kampanj för varje. Annars är det bättre att strukturera med annonsgrupper i en och samma kampanj.

0

Fixa jobbet med AdWords

Kategorier: AdWords, Allmänna funderingar

Den här killen räknade med att hans tilltänkta chefer skulle googla på sina egna namn och följdaktligen se hans meddelande i form av en AdWords-annons. Så smart!!!

Men det här med att man skulle vara fåfäng och egocentrerad bara för att man googlar på sitt eget namn? Det fattar jag inte. Det är väl helt normalt att man vill veta hur man presenteras i sökmotorerna när de blivit redskap man använder varje dag? Eller är det jag som är arbetsskadad…?

Läs artikeln här

0

Broad match modifier – modifierad bred matchningstyp

Kategorier: AdWords

Jag håller på att skriva en artikelserie om sökord och matchningstyper som bla kommer att ta upp vikten av negativa sökord när man använder sig av bred match.

Nu har det precis kommit ytterligare en matchningstyp som är ett mellanting av bred- och frasmatch. I tisdags lanserade Google en modifierad bred match för annonsörer i UK och Kanada och jag hoppas verkligen att den här funktionen snart kan användas av alla.

Den nya matchningstypen innebär att man lägger till ett plustecken (+) framför ett ord i en brett matchad sökfras för att indikera att det ordet måste finnas med i sökningen. Det begränsar den kontextuella matchningen såtillvida att synonymer och relaterade sökningar inte visar annonsen.

Läs mer här (engelska)

0

Telefonnummer i annonsen

Kategorier: AdWords

Det råder lite delade meningar om huruvida man ska ha med sitt telefonnummer i en AdWords-annons. Om folk ringer direkt istället för att klicka får man ju ett lägre CTR.

Huvudsaken är ändå att man ska få kunder så det är absolut värt att experimentera med.

Det beror även lite på vilken bransch man är i. Vissa branscher tar emot mycket beställningar eller förfrågningar per telefon som tex resebranschen, tryckerier eller restauranger.

Tar man emot alla beställningar online eller kanske säljer tom säljer en virtuell produkt, ja då finns det inte så stor anledning att sätta ut ett telefonnummer.

I kampanjens inställningar kan man ange telefonnummer för användare med iPhones och andra mobiler med webbläsare. Detta är en sk ad extension eller annonstillbehör och det kan man utnyttja så att det blir lättare för användaren. De kan då ringa upp med bara ett klick. I det här fallet ”slösar” du inte en hel rad i annonstexten på telefonnumret utan det visas i anslutning till annonsen.

Google håller även på att experimentera med att visa telefonnummer som ad extension i vanliga annonser. Vi får se vad resultatet blir av det. Så här skulle det se ut:

0

Googles makeover

Kategorier: Googologi, Sökresultat (SERP)

Vad snyggt det blev!!

Googles sökresultatssida har fått en ny look. Det har experimenterats med vänstermenyn under en tid men nu är det öppet och även synligt för alla.

Förändringen består av en vänstermeny där det finns en rad alternativ för att användaren ska kunna anpassa sökningsresultaten.

Hittar man vid första anblicken inte det man letar efter i de översta träffarna kan man välja att se resultaten i

bilder
video
kartor
nyheter
böcker
bloggar
uppdateringar (vilket verkar vara sociala media, mkt twitter dyker upp)
diskussioner (alltså forum)

Sedan kan man även välja tidsperspektiv och det är tycker jag är en jätteviktig sak att framhäva eftersom det är en viktig komponent i att avgöra om ett sökresultat är relevant för en eller inte.

Många ovana internetanvändare klickar på första bästa resultat bara för att det är högst upp men efter ett tag jobbar man upp sin urskiljningsförmåga och ser direkt eller ”känner” att detta är inaktuellt och så går man vidare. Självklart kan ett gammalt resultat fortfarande vara intressant men poängen är att man ska förstå att det kanske inte är aktuellt längre.

Man kan alltså välja att se resultat från senaste dygnet, veckan etc.

Förhandsgranskning av sida är lite kul också. Då blir utdraget av text från hemsidan längre och man kan även till höger se en liten bild på hur sidan ser ut.

Mycket bra förändring som sätter användaren i centrum och tillåter en helt anpassad sökning med individuella resultat. Det kan sökmotoroptimeringsföretagen suga på…

0

Uppdaterad AdWordsguide

Kategorier: AdWords

Här kan du ladda ner en guide till AdWords med lite tips på hur du ska tänka när du lägger upp dina kampanjer och hur det här med relevans funkar.

Ladda ner guiden

0

Kontextuell sökning & bred matchningstyp

Kategorier: AdWords

Bred matchningstyp i AdWords kan vara lite farligt för då omfattas man av sk kontextuella sökningar, dvs dina annonser visas även för sökningar på andra relaterade ord eller varianter av dessa ord.

Ta tex blommor.

Systemet vet att tulpaner, rosor och liljor är blommor och skulle du ha sökordet blommor med bred matchningstyp i din annonsgrupp skulle din annons även kunna visas då någon söker på enbart tulpaner.

Det är ju i och för sig inte så tokigt för någon som söker efter tulpaner är säkert intresserad av blommor.

Det blir värre med andra ord som tex Bermuda. Någon som annonserar för ordet Bermuda säljer kanske resor till Bermuda eller bermudashorts. Två helt olika saker.

Fördelen med bred match är att man får många fler visningar men det innebär också att det är vanligt med lägre CTR på sökord med bred matchningsstyp och det påverkar kvalitetsresultatet.

Det finns ytterligare en sak att tänka på med bred matchingstyp vad gäller fraser med mer än ett ord. Frasen resor till Bermuda med bred matchningstyp kan rendera visningar för alla dessa ord tillsammans, oavsett inbördes ordning, eller VAR FÖR SIG. Samt för shorts…

Det betyder att din annons, med text speciellt anpassad efter just Bermuda, även kan visas för någon som bara söker på ordet resor och det finns ju ingenting som säger att den användaren är intresserad av just den destinationen.

Självklart kan man gärna prova sökord med bred match men man måste alltså göra en avvägning mellan hur mycket trafik man tror att man kan få och hur mycket det får kosta CTR-mässigt.

0

Nyhetsbrev

AdWordsBloggen handlar om…

Sökordsannonsering på Google och hur man optimerar sin sajt och sina annonser för bästa resultat. Jag skriver även om entreprenörskap, kommunikation på internet och engagement marketing.

Google AdWords Qualified Individual Om du behöver hjälp med att komma igång med Google AdWords eller förbättra dina kampanjer är du välkommen att kontakta mig. Läs mer om mina tjänster här nedanför.

Jag nås på sylvia@adwordsbloggen.se